اصل ۲۳ - تفتیش‏ عقاید ممنوع‏ است‏ و هیچکس‏ را نمی توان‏ به‏ صرف‏ داشتن‏ عقیده‏ ای‏ مورد تعرض‏ و مؤاخذه‏ قرار داد.
اصل ٢٢- حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

نامه‌ای به رییس دستگاه قضا: در باقی مانده دوران ریاست خود به اسلام و قانون اساسی عمل کنید

1395/11/25

زهرا ربانی املشی عروس آیت‌الله منتظری در نامه‌ای به آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه تذکر داد که در باقی مانده دوران ریاست خود به اسلام و قانون اساسی عمل کند.

به گزارش کلمه، خانم زهرا ربانی املشی در نامه خود تاکید کرده است که دستگیری‌های بیجا، محصور کردن، ممنوع‌الخروج کردن و ممنوع‌التصویر کردن نمونه‌هایی از عدم آزادی مردم است که از موارد نقض قانون اساسی است.

او در این نامه مواردی را عنوان کرده که خطاکار پیگرد قانونی نشده و معترض به چنین بی‌قانونی‌ها یا حکم گرفته یا هم‌اکنون تحت بازجویی است و آورده است: «متأسفانه قوه قضائیه با منتقدین و ناهیان از منکر چنان تند و خشن رفتار می‌کند که خداوند به پیغمبرش اجازه چنین رفتارهایی را حتی در نسبت به دشمنان نمی‌داد.»

متن کامل این نامه را که برای انتشار در اختیار کلمه قرار گرفته در زیر می‌خوانید:

باسمه‌تعالی
آیت‌الله صادق لاریجانی ریاست قوه قضائیه

با سلام؛ کلامم را به آیه ۱۳ سوره مائده مزین می‌کنم: «فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِیثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِیَهً یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَی خَائِنَهٍ مِنْهُمْ إِلَّا قَلِیلًا مِنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»: «پس به سزای پیمان‌شکنی آنان لعنتشان کردیم و دل‌هایشان را سخت گردانیدیم به‌طوری‌که کلمات را از مواضع خود تحریف می‌کنند و بخشی ازآنچه را بدان اندرز داده‌شده بودند به فراموشی سپردند و تو همواره بر خیانتی از آنان آگاه می‌شوی مگرشماری اندک از ایشان که خیانت‌کار نیستند پس از آنان درگذر و چشم‌پوشی کن که خدا نیکوکاران را دوست می‌دارد». (مائده آیه ۱۳)

آیه در مورد یهودیان و دشمنانی هست که:
۱- به دلیل نقض میثاقشان با خدا، از رحمت الهی محروم شده‌اند.
۲- به دلیل قساوت قلب لیاقت کسب حقایق را ازدست‌داده.
۳- کلمات خدا را تحریف می‌کردند.
۴- اندرزهای خدا را که به‌وسیله پیامبر بر آنان نازل‌شده بود فراموش کردند.
۵- خداوند پیامبر اسلام و مسلمانان را خبر می‌دهد که مدام در معرض توطئه‌ای جدید از آنان قرار خواهند گرفت.

مع‌الوصف خداوند به پیغمبرش سفارش می‌کند که آنان را عفو کن و گناهشان را نادیده بگیر. معنای صفح ضد انتقام است و با عفو تفاوت دارد. وقتی کسی کار خطایی می‌کند استحقاق مجازات و نیز ملامت دارد. عفو، گذشت از مجازات ولی صفح یک درجه بالاتر است. صفح این است که انسان نه تنها آن مجازات معمول را انجام نمی‌دهد بلکه اصلاً نامش را هم نمی‌برد و به روی طرف هم نمی‌آورد.

حال آیا این آیه که معرف اسلام رحمانی است با عملکرد قوه قضائیه ما شباهتی دارد؟

حق انتقاد به عملکرد مسئولین و حاکمان و امربه‌معروف و نهی از منکر وظیفه مسلم اسلامی – انسانی – قانونی همه شهروندان است و کسانی که چنین تکلیفی را ترک کنند در قیامت بازخواست خواهند شد. ولی متأسفانه قوه قضائیه با منتقدین و ناهیان از منکر چنان تند و خشن رفتار می‌کند که خداوند به پیغمبرش اجازه چنین رفتارهایی را حتی در نسبت به دشمنان نمی‌داد.

آن‌قدر که به استقلال دستگاه قضا و قضات در اسلام تکیه شده است در هیچ مکتب دیگری چنین نیست. علی (ع) در مورد انتخاب قضات به مالک اشتر می‌فرماید: «از میان مردم برترین فرد نزد خود را برای قضاوت انتخاب کن، کسانی که مراجعه فراوان، آنان را به ستوه نیاورد و برخورد مخالفان با یکدیگر او را خشمناک نسازد، در اشتباهاتش پافشاری نکند و بازگشت به‌حق پس از آگاهی برای او دشوار نباشد، طمع را از دل ریشه‌کن کند، و در شناخت مطالب با تحقیقی اندک رضایت ندهد، و در شبهات از همه با احتیاط‌تر عمل کند، و در یافتن دلیل اصرار او از همه بیشتر باشد، و در مراجعه پیاپی شاکیان خسته نشود، در کشف امور از همه شکیباتر، و پس از آشکار شدن حقیقت در فصل خصومت از همه برنده‌تر باشد، کسی که ستایش فراوان او را فریب ندهد، و چرب‌زبانی او را منحرف نسازد و چنین کسانی بسیار اندکند». (نهج‌البلاغه نامه ۵۳)

امام خمینی نیز در مورد اهمیت کار قضا چنین گفتند: «به شما آقایان قضات هم‌عرض می‌کنم که خدا را در نظر داشته باشید در باب قضا. قوّه قضاییه سروکارش با جان مردم است، با مال مردم است، با نوامیس مردم است، و باید همیشه خدا را ناظر و حاضر ببینید که خدای‌نخواسته مبادا یک اشتباهی در کار بشود، یک وقت خطایی بشود. خطای شماها بزرگ است و ممکن است یک خطا موجب قتل یک کسی بشود، یک خطا موجب به باد رفتن آبروی کسی بشود. اینها را باید بسیار نظر بکنید و بسیار دقت بکنید صحیفه امام خمینی». (جلد ۱۸ صفحه ۲۲۲)

در تاریخ پرافتخار کشورهای اسلامی قضاتی بوده‌اند که نزد حاکمان نمی‌رفتند تا متهم نشوند که از حامیان آنان هستند. محمد بن مسروق در دوران قضاوت خود با کمال عدالت و اعتمادبه‌نفس، نام امیر را بدون ذکر القاب می‌برد. و بعضی از قضات بودند که اگر سلطان و حاکم وقت عادل نبود شهادت او را نمی‌پذیرفتند.

این را مقایسه کنید با وضعی که الآن در کشور ما حاکم است. چند سال از مسئله اسیدپاشی به دختران جوان در اصفهان می‌گذرد و حتی یک نفر از مجرمین دستگیر نشدند و در عوض معترضین به این اسیدپاشی مانند علی شریعتی به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

قسمتی از ماجرای سال ۸۸ این است که بنا بر اعتراف خود دست‌اندرکاران، تعدادی در زندان کهریزک و تعدادی در خیابان کشته شدند؛ هیچ‌یک از عاملان دستگیر و مجازات نشدند ولی اگر کسی طالب رسیدگی شود مجازات می‌شود! مادر مصطفی کریم‌بیگی را به جرم پیگیری قتل فرزندش، زندانی می‌کنند؛ مادری که قاتل فرزند را بخشیده است ولی فقط می‌خواهد آمرین و عاملین آن را بشناسد.

افراد و شخصیت‌های فراوانی از جناح‌های مختلف سیاسی، مردم را به شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن تشویق کردند و تعدادی نیز مثل آقای دکتر مهدی خزعلی با آن مخالف بودند و مردم را از شرکت نهی نمودند؛ آیا چه دلیل منطقی وجود دارد که ایشان را دستگیر کرده‌اند؟

در هر حال دستگیری‌های بیجا، محصور کردن، ممنوع‌الخروج کردن و ممنوع‌التصویر کردن نمونه‌هایی از عدم آزادی مردم است که از موارد نقض قانون اساسی است.

آیا اینها به معنای عدم استقلال بعضی از قضات نیست؟ استقلال دستگاه قضایی را در آمریکا همگان دیدیم و شنیدیم. این همان استقلالی است که باید قضات داشته باشند. جمله معروفی از سیدجمال‌الدین اسدآبادی است که می‌گوید: «رفتم به غرب اسلام را دیدم ولی مسلمان ندیدم؛ برگشتم به شرق مسلمان دیدم اما اسلام ندیدم».

در چنین شرایطی، از جنابعالی انتظار می‌رود که در باقیمانده دوران ریاست خود بر قوه قضائیه با الهام از دستورات حیات‌بخش اسلام عزیز و روش پیامبر رحمه للعالمین (ص) زندانیان سیاسی و عقیدتی را فوراً آزاد نمایید و درخواست من از دربندان عزیز این است که نگذارید به جسم و جانتان لطمه‌ای وارد شود. با اعتصاب غذا و ضعف و حتی خدای‌ناکرده از بین رفتن شما، آنانی که خود را به خواب زده‌اند هرگز بیدار نخواهند شد. لذا خواهرانه از آقای دکتر مهدی خزعلی درخواست می‌کنم اعتصاب خود را بشکند و به نگرانی فراوان خانواده و دوستان خود پایان دهد.

والسلام
زهرا ربانی املشی

سیدمصطفی‌ تاجزاده
مریم شربتدار قدس
فخرالسادات محتشمی پور
سید مصطفی تاجزاده
سعید حجاریان
سید مصطفی تاجزاده

براي قرار دادن لوگو زير در سایت یا وبلاگ خود، كد را در قسمت (head) سايت يا وبلاگ قرار دهيد.